Anjali Joga
Anjali Joga
  • Home
  • Studio
    • Galeria
    • Aktualności
    • Kursy
    • Cennik
    • Grafik
    • Regulamin
  • Team
  • Style
  • Inspiracje
  • Zapisy
  • Masaże relaksacyjne
  • Więcej
    • Home
    • Studio
      • Galeria
      • Aktualności
      • Kursy
      • Cennik
      • Grafik
      • Regulamin
    • Team
    • Style
    • Inspiracje
    • Zapisy
    • Masaże relaksacyjne
  • Home
  • Studio
    • Galeria
    • Aktualności
    • Kursy
    • Cennik
    • Grafik
    • Regulamin
  • Team
  • Style
  • Inspiracje
  • Zapisy
  • Masaże relaksacyjne

Medytacja

 Zapisz się zajęcia! 


"Medytuję, aby mój umysł nie mógł skomplikować mojego życia"  - Sri Chinmoy

Ptaki zniknęły na niebie
A teraz rozsnuł się ostatni obłok
Siedzimy razem, góra i ja
Aż pozostaje tylko góra
     

Li Po

Medytacja jest zjawiskiem występującym w różnych kulturach i religiach, jest praktyką pracy z umysłem, która od wieków buduje pozytywne podstawy ludzkiej osobowości i dobrego życia. Na przestrzeni wieków powstało wiele odmian medytacji i każda z nich jest praktyką aktywności wewnętrznej, podczas której medytujący skupia się na pracy ze swoim umysłem, starając się oczyścić go z myśli, koncentrując się na stworzeniu w nim przestrzeni ciszy i spokoju.

Pewien czternastowieczny samuraj napisał :
(...) Nie mam przyjaciół 
Własny umysł czynię swym przyjacielem
Nie mam wroga
Nieuwagę czynię swoim wrogiem
Nie mam zbroi 
Wielkoduszność i prawość czynię swą zbroją
Nie mam zamku
Niewzruszony umysł czynię swym zamkiem
Nie mam miecza
Nieobecność jaźni czynię swym mieczem.
(...) Ten miecz mądrości odcina ignorancję, odcina złudzenia.


W książce "Medytacja. Psychologia jogi w praktyce" Swami Ajaya pisze: "Medytacja jest procesem systematycznego zastępowania myśli biorących się z pragnień, tęsknot, braku zadowolenia przez myśli pełne harmonii i zadowolenia".

"Ci wielcy mędrcy (...) z pomocą technik medytacji odkryli tajemnicę życia i wszechświata"                                                                                           Upaniszada Śwateśwara

Budda, najbardziej znany z medytujących joginów twierdził, że życie ludzkie pełne jest cierpienia ponieważ ludzie nie panują nad swoimi umysłami. W wyniku ignorancji i niewiedzy wpadają w tragiczny wir kompulsywnych myśli, emocji, pragnień, obsesji i lęków. Budda porównał te pozbawione sensu działania mające na celu osiągnięcie szczęścia do niekończących się prób wypełnienia wodą dziurawego wiadra, gdy wlewamy do wiadra coraz więcej wody i osiągamy jedynie to, że im więcej jej wlewamy tym więcej jej wypływa.

Najważniejsza w naukach Buddy, które są w tej kwestii spójne z filozofią jogi jest konieczność uporania się ze swoim umysłem i najlepszym do tego narzędziem jest praktyka medytacji. Dzięki niej zdobywamy nie tylko stabilność emocjonalną, siłę i spokój umysłu, ale także właściwą percepcję rzeczywistości i wgląd w naturę rzeczy.  Zaczynamy rozumieć czym jest  cierpienie, jak powstaje i że można się z niego wyzwolić.  


"Wyzwolić się to przejść na inny plan egzystencji, to zbliżyć się do innego sposobu bytowania, transcendentnego wobec kondycji ludzkiej" 

M.Eliade "Joga. Nieśmiertelność i wolność"

Znany mnich buddyjski tradycji therawady, Ajahn Brahm w swojej książce "Sekretne techniki medytacyjne buddyjskiego mnicha" dużo miejsca poświęca uważności i cytując Buddę pisze: "Uważność jest jak człowiek, który strzeże drzwi lub bramy" (AN VII, 63) (...) Kiedy mądry medytujący ćwiczy uważną świadomość i obserwuje szkodliwy stan umysłu usiłujący włamać się do środka, wówczas stara się powstrzymać to skalanie (...) Szkodliwy stan jest jak włamywacz lub mamiący szalbierz, który, okrada cię z twojego spokoju, mądrości i radości " 

Techniki jogi obecne są w praktykach buddyjskich - Siakjamuni, przyszły Budda studiował teorię sankhji i jogę "Budda doskonalił się przy pomocy jogi; to co wniósł nowego miało kształt jogi, która uformowała jego myśli"  

E. Senart "O stosunkach między jogą a buddyzmem" 

W okresie jogi klasycznej największy wpływ na kształtowanie się filozofii i praktyki jogi miały "Jogasutry" Patańdżalego, które usystematyzowały wiedzę na temat jogi. "Zatrzymanie poruszeń umysłu" jak w Jogasutrach definiuje jogę Patańdżali jest celem całej długiej historii jogi i wszystkich związanych z religią i pozareligijnych szkół medytacji. Jak zauważył Eliade, Patańdżali odniósł tezy filozoficzne do instrukcji technicznych i ugruntował pozycję jogi w ówczesnej filozofii i praktyce duchowej Indii. Sutr Patańdżalego na temat jogi, jak pisze w swojej książce "Psychologia jogi. Wprowadzenie do Jogasutr Patańdżalego" Maciej Wielobób nie można zrozumieć intelektualnie, ponieważ praktyka jogi polega na doświadczeniu i tylko na tym poziomie można poznać stan pełnej świadomości czy jej braku. Poglądy nie mają siły transformacyjnej, a doświadczenia - tak.

Budda i Patańdżali podążali drogą podobnych filozoficznych rozważań i chociaż założenia buddyzmu i joga w ujęciu Patańdżalego w wielu kwestiach różnią się od siebie to jednak wskazówki, cele i podstawowe praktyki obu systemów w dużej mierze są spójne. Joga i buddyzm są zgodne co do najważniejszego - jeśli chcemy zmienić umysł z reaktywnego na kreatywny i wyzwolić się z cierpienia towarzyszącego niewłaściwemu odbiorowi rzeczywistości możemy to zrobić dzięki praktyce medytacji, dzięki stałej pracy polegającej na opanowaniu podświadomości, przez zatrzymanie negatywnych stanów umysłu i budowaniu stanów pozytywnych. Ta zmiana daje nam szansę na stabilizację psychiki i kształtowanie wewnętrznego spokoju. Medytacja może, ale nie musi być związana z religią, samo sedno, esencję medytacji możemy oddzielić od teorii jakiejkolwiek religii. 

Dowodem na " Czy ci się to podoba czy nie, naprawdę musisz troszczyć się tylko o tę chwilę (...) Gdy miejsce w którym jesteśmy niknie w obłoku zapomnienia, natychmiast się gubimy (...) Pogrążamy się w mechanicznym patrzeniu, mechanicznym myśleniu i mechanicznym działaniu. Nieświadomie zakładamy, że nasze sądy, pojęcia i opinie, które żywimy w danej chwili są prawdą (...) Drogo płacimy za to błędne założenie, za nasze nieomal umyślne lekceważenie bogactwa obecnych chwil. Przypomina to skażenie radioaktywne, które niepostrzeżenie wciąż narasta i coraz silniej wpływa na nasze życie" 

Jon Kabat- Zinn " Gdziekolwiek jesteś, bądź".

A więc bądź mocny i wejdź we własne ciało
To jest twardy grunt dla twoich stóp
Rozważ to uważnie
Nie odchodź nigdzie indziej
Kabir mówi tak: odrzuć jedynie
Wszystkie myśli o rzeczach urojonych
I trwaj mocno w tym, czym jesteś.
  

Jon Kabat- Zinn " Gdziekolwiek jesteś, bądź" 

Wszystkie systemy filozoficzne i religijne są zgodne co do tego, że zrozumienie natury życia i umysłu może nastąpić tylko w warunkach umysłu wyciszonego. Dzieje się to dzięki opanowaniu wzburzenia i negatywnych emocji oraz dzięki kultywowaniu pozytywnych, budujących stanów umysłu. Dzięki temu dostajemy szansę na zmianę swoich standardów myślenia i schematów działania. W warunkach spokojnego umysłu dostajemy także szansę żeby dostrzec nietrwałość i inne podstawowe elementy prawdy o egzystencji, do których zwykle nie mamy dostępu, gdyż są przykryte przez wielość myśli, emocji, pragnień, obsesji i lęków. Przechodzimy z trybu autopilota na myślenie kreatywne i świadome, mózg reaktywny zastępujemy kreatywnym. Jest to możliwe ponieważ nasze mózgi są neuroplastyczne, mogą tworzyć 
zarówno nowe neurony, jak i nowe połączenia między nimi. Aby jednak medytacja mogła mieć rzeczywisty wpływ na nasze mózgi musi być stałym, systematycznym treningiem. Tylko wtedy jesteśmy w stanie utrzymać stały poziom wyciszenia, tylko w wyniku wielu treningów i powtórzeń dajemy neuronom szansę na tworzenie nowych dróg i połączeń.

Medytacja w czasach współczesnych jest spójna z założeniami psychologii, obie mają na celu wzmocnienie siły świadomego umysłu, aby mógł on rozpoznać i pokonać te stany, które nie są dla niego korzystne i zakłócają jego równowagę. Żeby jednak tego dokonać trzeba nauczyć się dostrzegać jakie myśli, postawy i emocje nam służą i mogą przyczynić się do naszego dobrego samopoczucia i szczęścia, a jakie nam to szczęście uniemożliwiają.  Świadome przebywanie w teraźniejszości jest niezbędnym warunkiem budowania stabilności, spokoju i nieporuszoności umysłu, i tym samym efektywnej medytacji.

Pranajama

Źródło : Dr Ralph Skuban  "Pranajama, uzdrawiająca moc oddechu"

Pranajama to kontrola oddechu. Równomierne, głębokie i świadome oddychanie praktykowane regularnie uspokaja umysł i pozytywnie wpływa na emocje, stabilizuje ptacę serca, wprowadzając do naszego ciała i umysłu harmonię.


"Oddech jest esencją jogi " T. Krishnamacharya. 


Gdyby nie świadomy, kontrolowany oddech, ćwiczenia, które wykonujemy podczas praktyki jogi byłyby tylko rodzajem gimnastyki. Dzięki asanom układy organizmu zostają poruszone, otwarte, a oddech dostarcza im energii. Dlatego joga połączona ze świadomością oddechu ma wielki potencjał leczniczy.


Regularne ćwiczenia pranajamy przez zaledwie 15 minut każdego dnia:

  • przeciwdziałają stresowi
  • obniżają ciśnienie tętnicze
  • łagodzą lęki i objawy depresji
  • eliminują ospałość
  • energetyzują
  • poprawiają jakość snu
  • wspomagają koncentrację


Pranajama to wiele różnorodnych technik : 

  • Jedną z nich jest zatrzymanie oddechu, które nosi nazwę kumbhaka. Praktykowanie kumbhaki jako powtarzalnej części praktyki pomaga osiągnąć stan ciszy i równowagi umysłu. 
  • Sama Vrtti - w tym ćwiczeniu wdech będzie trwał tyle samo co wydech
  • Ujjayi - oddech zwycięski, w czasie którego oddycha się głęboko przez nos pozwalając powietrzu dotykać tyłu gardła. Oddech ujjayi ma charakterystyczny odgłos podobny do szumu fal
  • Nadi Shodhana - to oddech naprzemienny oczyszczający nadi. Schemat - wdech lewym nozdrzem - wydech prawym, oczyszczamy w ten sposób kanały nadi, zatrzymanie( kumbhaka) następuje tu po wdechu. 
  • Surya Bhedana - ( słoneczna pranajama), wdech prawe nozdrze ( stymulacja lewej półkuli mózgowej i prawej nadi, wydech lewym. 
  • Chandra Bhedana - ( oddech księżyca), wdech przez lewe nozdrze, wydech prawym ( stymulacja prawej półkuli i lewej nadi)
  • Kapalabhati - oddech ognia, z każdym wydechem przyciskaj pępek do kręgosłupa zaciskając usta, wdech następuje automatycznie. Kapalabhati energetyzuje i dotlenia mózg
  • Bhastrika - oddech miecha, podobny do kapalabhati, ale różni się w dwóch aspektach, w kapalabhati aktywny jest tylko wydech, w bhastrice wdech i wydech.


Praktyka pranajamy pomaga zresetować umysł i przystopować gonitwę myśli właśnie dlatego, że aktywizuje przywspółczulny układ nerwowy, który jest odpowiedzialny za spokój, relaks i wyciszenie umysłu. Pranajama jest doskonałym i obowiązkowym wstępem do medytacji.

Copyright © 2023 Añjali Joga Studio — Wszelkie prawa zastrzeżone.

Obsługiwane przez

  • Zasady ochrony danych osobowych

Ta witryna korzysta z plików cookie.

Używamy plików cookie do analizowania ruchu w witrynie i optymalizacji Twoich wrażeń. Jeśli zaakceptujesz użycie plików cookie, Twoje dane zostaną zagregowane z danymi innych użytkowników.

OdrzućZaakceptuj